Ice(cold)land - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Nadia Roelofsen - WaarBenJij.nu Ice(cold)land - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Nadia Roelofsen - WaarBenJij.nu

Ice(cold)land

Door: Nadia Roelofsen

Blijf op de hoogte en volg Nadia

11 November 2012 | IJsland, Reykjavik

Vanochtend waren we allebei rond half 11 wakker en hadden we er ongeveer 15 uur slaap opzitten.
Wauw dat is echt tijden geleden dat ik zo lang heb geslapen.

We hadden besloten om vandaag de natuur wat te verkennen dus rond een uurtje of 1 gingen we op pad.
Waar de bus tours allemaal peperduur zijn, hebben we besloten om de oh zo beroemde Golden Circle Tour gewoon zelf te rijden.

Dus onze eerste stop zou het Thingvellir National Park zijn.
Onderweg waaide het echt ontzettend hard en kreeg je allemaal rukwinden tegen de auto.
Toen we bij het natuurpark waren zijn we de auto uitgestapt. Koud koud koud echt niet normaal, kan me niet herinneren dat ik het ooit zo koud heb gehad.
En de temperatuur valt nog redelijk mee ongeveer 4 graden maar er staat echt een ongelooflijke ijzige wind.
Toch hebben wij besloten om een stukje te lopen om het meer te zien van het national park.
We hebben ongeveer in totaal, heen en terug 25 minuten gelopen en waren werkelijk waar tot op het bot verkleumd.
Ik heb het gewoon niet meer warm gekregen in de auto.
En ik kan niet eens zeggen dat ik het meer denderend mooi vind.
Op de terugweg waaide het zelfs zo hard dat we op sommige plekken bijna niet vooruit kwamen en gewoon in de wind konden liggen.

Onze tweede stop zou de geiser zijn.
Echt wat stinkt het daar ongelooflijk naar rotte eieren.
Maar we hebben 4 keer een eruptie gezien van de Stokkur geiser.
Die ongeveer tussen de 4 en 8 minuten uitbarst.
Was wel super vet om te zien.
De laatste uitbarsting kwam ook nog eens heel erg hoog.
Blij dat we waren blijven wachten want de twee daarvoor stelde helemaal niets voor haha.
Bij de geiser hebben we ook wat gegeten.
De prijzen hier voor alles zijn echt schrikbarend hoog.

In het restaurant hebben we ook besloten om de noorderlicht tour te doen, want het leek me wel leuk om dat fenomeen een keer te mogen zien.
Ik kom er later op terug in mijn blog hoe het is verlopen.

Ik wilde nog wel naar de gullfoss waterval, die een klein stukje verder lag dan de geiser.
Hier ben ik niet helemaal naar de waterval gelopen omdat het gewoon niet leuk koud is. Dus ik heb van een afstandje een paar foto's genomen wat overigens nog niet verkeerd is.

Na deze drie dingen te hebben gezien zijn we in de auto teruggereden naar ons appartement, waar we gewoon een simpele maaltijd hebben genomen omdat om half negen we weer zouden opgehaald worden voor de northern light tour.

Om half negen kwam een klein busje ons ophalen dus ik dacht, oke lekker rustig dat scheelt dan weer.
Maar we werden gebracht naar een grotere parkeerplaats waar we onze kaarten konden kopen en waar je in een grotere bus ging.
Althans op de grotere bus hebben we uiteindelijk 25 minuten moeten wachten. IJslanders hebben totaal geen organisatie talent en iedereen liep als een kip zonder kop rond en de bussen die elke keer aankwamen zaten al vol met mensen.
Waar wij als een van de eersten er waren, waren we uiteindelijk ook als laatste op weg.
En dan kom je op plaats van bestemming, zie je niets.
Een van die gids zei ja kijk daar zie je het oooh wat prachtig.
Wij dachten echt what the fuck, het ligt aan onze bril ofzo.
Uiteindelijk hebben we echt heeeeeeeeeeel licht een lichte groene gloed gezien maar ik zeg nou nog steeds niet dat ik het geweldig vond. terwijl die gids helemaal blij was. Ben bang dat mijn verwachting iets te hoog lag, niet dat ik had verwacht om echt zo goed te zien als op de reclamefolders maar wel een heldere groen streep.
Maar we kregen ook te horen dat toen de bussen vertrokken dat er helemaal niets te zien was op de forecast. Dan denk ik al waarom stuur je dan mensen er naar toe.
Inhalige mensen die alleen maar geld willen verdienen.
Uiteindelijk bleek ook dat ze niet zoveel mensen hadden verwacht en dat wij ook normaal gesproken een gids in onze bus hoorde hebben.
Een tour die normaal 3 tot 5 uur duurt duurde bij ons maar 2 uur.
Kortom voor 30 euro vind ik dit echt verschrikkelijk slecht.
Toen we weg werden gebracht, wist de chauffeur niet eens waar hij ons moest afzetten, Ramon kreeg al zowiezo het idee dat het een chauffeur was die niet veel verstand had van de bus omdat hij heel veel knopjes heeft uitgeprobeerd in de bus.
Dus uiteindelijk heeft Ramon gezegd toen we redelijk dicht bij ons appartement waren of we hier uit konden stappen als hij dat niet had gezegd hadden we waarschijnlijk nog de hele stad doorgereden.

Uitgestapt gingen we eerst nog even naar de supermarkt waar twee bewakers voor stonden met kogelwerende vesten aan. Hmmmff dat geeft je toch echt een heel erg veilig gevoel.
Iets verderop stond er een busje die om 12 uur in de avond wafels aan het verkopen waren en aangezien wij wel trek hadden hebben we een heerlijke wafel gegeten jammie :)

Nu zijn we enigszins aan het opwarmen in ons appartement maar ga ik zo weer naar bed.

Morgen is onze laatste dag in IJsland en dan vliegen we naar huis.

IJsland heeft een erge mooie natuur maar ik raad mensen aan die het graag willen zien om niet rond dit jaargetijde te gaan maar het lekker in de zomer te verkennen.
Dit is namelijk abnormaal koud en verpest een groot gedeelte van je plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: IJsland, Reykjavik

Amerika

Lekker een maand op reis in Amerika..

Recente Reisverslagen:

12 November 2012

Back in Holland

11 November 2012

Last day

11 November 2012

Ice(cold)land

09 November 2012

Still awake?

09 November 2012

Iceland here we come
Nadia

Actief sinds 23 Sept. 2009
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 38351

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2012 - 12 Oktober 2012

Amerika

30 September 2009 - 30 Oktober 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: